Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

marți, 3 ianuarie 2017

Topul Ideilor Anului 2016

Exista Eurovisionul si campionatul mondial de fotbal, dar nu exista topul ideilor unui an. Ei bine, l-am creat eu, aducandu-l la a 3-a editie. Sa ne bucuram de discursuri, sa ne bucuram de idei! 




Nu ca nu mi s-ar parea o idee buna, dar adevarul este ca, din pacate, nu imi petrec revelionul realizand topul ideilor anului care tocmai a trecut. Oricum, daca cineva este dispus vreodata sa mi se alature intr-o sesiune de acest fel, eu sunt deschis si dispus sa iau in consideratie o astfel de noua abordare a revelionului, precum si datele concrete referitoare la cum, unde, in ce fel, si cine da de baut. 

Acum, ca am realizat introducerea bizara care se impunea, va invit sa priviti cu atentie topul ideilor si discursurilor care mi-au trezit interesul si pe care le-am considerat vrednice de a primi un loc in acest top unic, care tinde sa devina traditia mea personala, rezervata pentru perioada sarbatorilor de iarna.

In caz ca fetele frumoase si baietii rai care spargeau paharele in noaptea de revelion prin centrul vechi simt nevoia sa isi clateasca mintea cu altceva, m-am responsabilizat si am gasit cele mai interesante discursuri care au aparut pe situl Ted Talk. Sunteti invitatii mei - nu uitati sa va luati cafeluta sau popcornul, fiindca e mult de vizionat aici!

Mintile sarace discuta despre oameni, mintile obisnuite discuta despre evenimente iar mintile de geniu discuta despre idei. Eleanor Roosevelt.


Locul 10. Monica Lewinsky. Pretul Rusinii.


Pentru "incalzire" am ales un discurs despre bullying cu o persoana, supra-calificata in a vorbi despre asa ceva, zice ea. Pe Monica Lewinsky o cunoasteti "din cantecele rap" ale anilor '90, dar nu numai... Cum a ajuns in cantecele rap? Cei care s-au nascut inainte de anii '90 o stiu prea bine pe aceasta femeie care a fost macar la fel de faimoasa precum Elena din Troia. 




Locul 9. Julia Galef. De ce crezi ca ai dreptate, desi nu ai.


Pentru a incuraja barbatii, i-am acordat un loc in topul meu si Juliei Galef care tine un discurs remarcabil despre cat de prizonieri suntem in propria noastra lume, in propriul nostru mod de a percepe realitatea, si cat de disperata este conditia umana, tocmai din cauza acestei robii ingrate. Un discurs de valoare rezonabila, cu aplicabilitate in lumea justitiei si a psihologiei judiciare, dar si o vorbitoare incantatoare ce implineste toate asteptarile.




Locul 8. Richard St. John. 8 Secrete ale Succesului.


Pentru ca tot a venit anul nou si lumea alearga dupa astrologi, am descoperit acest discurs logic si de bun simt despre succes si cum anume putem sa devenim norocosi, mai curand fara ajutorul astrelor. Discursul este concentrat in 3 minute pe care merita sa le vedeti si sa le tineti minte, sa le revedeti daca le-ati uitat. Norocul apare acolo unde pregatirea intalneste oportunitatea, pregatirea depinde de atitudinea ta iar oportunitatea o cauti! Alles klar herr kommissar?




Locul 7. Reshma Saujani. Sa le invatam pe fete curajul, nu perfectiunea.


S-ar parea ca am spus totul in acest titlu, dar cu toate acestea, este nu doar placut ci si interesant de ascultat acest discurs de feminism moderat. Ascultand discursuri de acest fel devin tot mai constient de aceasta "iluzie a suprematiei masculine" pe care o au femeile si tocmai de aceea sunt atat de marcate in ceea ce fac, fie ca vorbim despre pasivitatea resemnarii ("nu sunt barbat, deci..."), fie despre obsesia auto-depasirii ("pot si fetele sa fie baieti"). Dar (NEWS FLASH) curajul "masculin" isi are si el problemele sale, nu este chiar un panaceu universal. De ex., stiati ca femeile traiesc mai mult? Pensionarele vesele de pe scara mea pot sa confirme. 




Locul 6. Anne-Marie Slaughter. Putem sa le avem pe toate?


Si daca discursul de mai-nainte pare tinut de o tanara feminista usor obsedata de auto-depasire, care inca nu si-a valorificat potentialul social, discursul de pe locul 6, este tinut de versiunea imbatranita cu 20 de ani a aceleiasi persoane, cea care a fost si curajoasa, a avut si succes, a accesat si pozitii de putere, dar descopera ca si-a neglijat familia iar valorile familiale sunt cel putin la fel de importante ca si valorile "masculine". Deci barbatii trebuie re-socializati(?). De acord, mai ales in ce priveste respectul pe care barbatii ar trebui sa il manifeste fata de femeie si fata de rolul ei in educarea si ingrijirea copiilor -- poate ca in acest fel si ele vor reusi sa se accepte asa, femei.




Locul 5. Laura Vanderkam. Cum sa recastigam timpul.


In sfarsit un discurs care nu imparte oamenii in barbati si femei! Ma bucur ca mai exista si femei care sunt capable sa depaseasca nivelul preocuparilor de genul "cum fac eu sa il depasesc pe barbat", si a ajuns sa le dea lectii barbatilor despre cum se pot depasi pe ei insisi. Cred ca pozitionarea in top spune multe despre nivelul meu de apreciere a utilitatii practice a acestui discurs tinut cu demnitate si fara complexe de inferioritate si cu toleranta "0" pentru scuzele noastre de a pierde timpul. M-as fi bucurat ca limba engleza sa nu fie o bariera, dat fiind ca nu exista subtitrarile in romana pentru acest videoclip.  




Locul 4. Tim Urban. In mintea unui procrastinator profesionist.


Ca tot vorbeam de pierderea timpului si prioritizare, Tim Urban vine sa ne explice psihanaliza amanarii, cu Eu-rile sale (maimutica, carmaciul si monstrul). Procesul amanarii este explicat in detaliu si cu profesionalism, asa cum promite titlul discursului, iar umorul urban al acestui tip este adorabil, discursul fiind demn de un actor celebru de la Hollywood. Nu doar ca inveti despre amanare, dar, asa cum se aude feedbackul din sala, te si distrezi pe cinste, ca la un spectacol al lui Jim Carrey. 





Locul 3. Jia Jiang. Ce am invatat din 100 de zile de respingere.


Suna ca un film din seria "Jackass", nu-i asa? Un alt discurs care va rivaliza la sectiunea de cel mai amuzant discurs, alaturi de cel tinut de Tim Urban, vorbeste despre incercarea lui Jia Jiang de a-si infrange teama de respingere prin intermediul unui sir de experiente usor penibile. E greu de crezut ca teama de respingere poate fi abordata in acest fel insa in terapiile comportamentale, aceasta strategie nu este tocmai o noutate - faci pur si simplu ceva pentru a-ti micsora sensibilitatea la respingere. Chinezul explica etapele acestui proces si ce a invatat in fiecare dintre acestea.




Locul 2. De ce ar trebui sa vorbim cu strainii.


Ati fost si voi crescuti asa, ori ati crescut copii potrivit ideii ca, orice s-ar intampla, "nu trebuie sa vorbesti cu strainii". Esti mai linistit daca stii ca fiul sau fiica ta le vor intoarce spatele cu indignare oricaror straini care incearca sa intre in vorba cu ei. Cu toate acestea, pe termen lung, si fara sa ne dam seama, ne formam o serioasa fobie sociala indreptata impotriva tuturor strainilor. Imaginati-va ca acei copii care in copilarie iti intorceau spatele si se incruntau, ar putea sa faca asta si peste 20 de ani, si multi dintre ei chiar o fac, consecintele fiind dramatice pentru evolutia lor sociala sau profesionala. 





Locul 1. Pico Iyer. Frumusetea a ce nu vom cunoaste niciodata.


Uneori ma satur si eu sa le cunosc pe toate si atunci ies din zona de confort, acolo unde reusesc sa "nu-mi mai ignor ignoranta", acolo unde ceea ce nu cunosc ma poate ajuta sa ma dezvolt, fiindca nimic altceva nu te motiveaza mai mult decat lucrurile pe care nu le ai si cunostintele pe care nu le cunosti. Discursul lui Pico Iyer este ca un poem sau ca o oda inchinata misterelor si a fortei acestora de a ne pune in miscare, de a facilita auto-depasirea si evolutia umana.





Felicitari! Ati ajuns la capatul acestui maraton plin de semnificatie si profunzime. Sper ca va simtiti la fel de imbogatiti si binecuvantati precum m-am simtit eu concepand acest top. De asemenea, daca simtiti nevoia sa ascultati mai multe discursuri, va invit sa cautati Topul Ideilor Anului 2014, si Topul Ideilor Anului 2015. Daca intrati pe Psihopedia pentru acest top si atat, atunci va urez un an nou fericit si va astept si anul viitor!








(1) Imaginea Saujani Reshma, de DW, via Ted, sub licenta CC BY-SA 2.0

(2) Discursurile Ted Talk apartin sitului Ted si se afla sub licenta CC-BY-NC-ND 4.0



Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu