Mind, People, Lifestyle

Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, licentiat in Psihologie, absolvent al unui Master de Consiliere Educationala si al unui program de formare in Psihoterapie Adleriana, recunoscute de Colegiul Psihologilor, Federatia Romana de Psihoterapie si Ministerul Educatiei. Contact: teleologia@yahoo.com

miercuri, 15 martie 2017

Cetateanul Zen, Fara Talent

Cei mai echilibrati oameni din lume impartasesc aceasta trasatura. Ei se raporteaza diferit la situatii, in functie de cat sunt acestea de "schimbabile". Dar oare echilibrul emotional si creativitatea sunt incompatibile?




Am o veste buna si una proasta. Vestea buna este ca filosofia pe care imi bazez activitatea are de partea ei mai mult decat bunul simt comun - ea a fost verificata prin cercetare stiintifica. Ei bine, a aparut un studiu care acorda atentie strategiilor de a face fata situatiilor stresante, puse in uz de catre diferite persoane.

Poate va mai amintiti de motto-ul meu: "Dati-mi curajul de a schimba ceea ce pot schimba, linistea de a accepta ceea ce nu pot schimba si intelepciunea de a face diferenta intre ele". Studiul despre care va vorbesc a descoperit ca persoanele cele mai echilibrate din punct de vedere emotional abordeaza in mod diferit situatiile stresante, in functie de o anumita variabila. Care sa fie aceasta? Thanks for asking!

Ei bine, acesti "oameni zen" abordeaza situatiile stresante in functie de cat de mult pot controla evolutia acestor evenimente sau situatii - deci in functie de cat de "schimbabile" sunt. Astfel, daca le pot schimba, daca sunt "schimbabile", atunci ei se inarmeaza cu ceva curaj si se implica in schimbarea lor.

Daca nu pot schimba situatiile respective, atunci ei se focalizeaza pe acceptarea lor, sau pe schimbarea modului de a gandi cu privire la respectivele situatii. Spre exemplu, daca ai fost respins in iubire, te poti consola cu ideea ca cel putin ai fost curajos si ai incercat. Cam asta incerc eu sa va invat: descoperiti atitudinea cea mai potrivita in relatie cu situatiile stresante, in functie de cat sunt acestea de "schimbabile".

Nu, nu este doar despre acceptare filosofia mea. Este si despre schimbare, despre eforturi si despre curaj, insa nu este despre schimbare cu orice pret. Nu este despre schimbarea ce neaga realitatea si posibilitatile realitatii - cu alte cuvinte, nu este despre schimbarile care nici macar nu sunt posibile. Pentru ca, nu-i asa, este inutil si toxic sa te impotrivesti realitatii. E drept ca uneori este dificil sa iti dai seama daca o anumita schimbare necesita mai multe eforturi sau daca ea este pur si simplu imposibila si trebuie abandonata ideea.




Dar am spus ca am si o veste proasta. S-a descoperit si faptul ca persoanele nevrotice sunt mai creative decat persoanele echilibrate emotional. Cu alte cuvinte, daca va doriti sa fiti creativi, ar putea fi mai util sa nu descoperiti cele mai utile atitudini in raport cu situatia, si deci sa nu fiti atat de zen, cum incerc eu sa va ajut sa deveniti. Spre exemplu, sa nu acceptati faptul ca lucrurile nu pot fi schimbate si sa fiti pasivi in legatura cu lucrurile pe care le-ati putea schimba.

Cred ca acestia sunt doi paramentrii excelenti de a caracteriza persoanele nevrotice. Dar, s-ar parea, sunt si doi parametrii buni pentru a caracteriza persoanele creative. Ne aflam asadar in fata unei alegeri destul de radicale: va doriti sa fiti creativi sau va doriti ca, dimpotriva, sa fiti mai curand echilibrati emotional? De asemenea, ne aflam in fata revelatiei ca geniile sunt intr-adevar niste fiinte chinuite.

Cu toate acestea, imi amintesc faptul ca, pe cand cochetam cu literatura, eram ceva mai creativ in perioadele linistite ale vietii mele iar literatura ma ajuta sa evadez din rutina. Deci as putea infirma faptul ca nevrotismul ne face mai creativi - sau poate ca sunt nevrotic si nici macar nu stiu! Totusi, cred ca pe mine suferinta psihica nu ma face mai creativ, dimpotriva. Adevarata sursa a creativitatii mele este linistea.

Si bunul simt imi spune ca, oricat de creativi ar fi cei nevrotici, ai nevoie totusi de liniste si echilibru emotional pentru a concretiza si pentru a organiza o anumita opera artistica. Ideea nu este suficienta. Mai este nevoie si de seriozitatea abordarii, de mobilizare si puterea de munca pe care nevroticii ma indoiesc ca le au de partea lor.

Dar eu nu doresc sa contrazic rezultatele acestui studiu. Sunt convins ca nevroticii ar putea avea mai multe idei creative. Dar nu sunt convins totusi ca ei le-ar putea duce la bun sfarsit, le-ar putea concretiza ca atare, le-ar putea transforma din potential in manifestare concreta.

Eu cred in teoria potrivit careia, suntem mai creativi dupa ce am parcurs o perioada stresanta si ne-am linistit, am reusit, cum se spune, sa intram in contact cu resursele noastre. Daca perioada stresanta nu se termina niciodata, probabil ca o astfel de creativitate nu foloseste la absolut nimic. Iar la nevrotici stresul apare din nimic.








(1) Imaginea Momento Zen, de Federico Zanone, via Flikr, sub licenta CC BY-SA 2.0

(2) Psy Blog (acc. Mar 14, 2017), The Secret to Emotional Control, website: Psy Blog

(3) Psy Blog, (acc. Mar 14, 2017) Neurotic people Have a Surprising Mental Advantage, website: Psy Blog



Marius Iftimie este administratorul si autorul principal al blogului Psihopedia, psiholog, membru al Colegiului Psihologilor din Romania, consilier educational si psihoterapeut. E-mail: teleologia@yahoo.com


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu